Apu

Apu on Suomen suosituin viikkolehti – jokaista numeroa lukee nyt keskimäärin 318 000 suomalaista

Apu on Suomen suosituin viikkolehti – jokaista numeroa lukee nyt keskimäärin 318 000 suomalaista
Apu nousi tuoreessa tutkimuksessa Suomen luetuimmaksi viikkolehdeksi. Toiseksi suosituin on Suomen Kuvalehti, ja kolmossijalla on Aku Ankka.
Julkaistu: 13.10.2021

Apu on noussut Suomen luetuimmaksi viikkolehdeksi. Se selviää tuoreesta, keskiviikkona julkaistusta Kansallisesta mediatutkimuksesta KMT 2021:stä.

Apu oli parina aikaisempana vuonna luetuimpien lehtien tilaston kakkosena, mutta vuoden 2021 tutkimuksessa Apu kiilasi ykköseksi ohi Aku Ankan.

Keskimäärin jokaista Avun numeroa lukee nyt 318 000 suomalaista. Lukijamäärä kasvoi viime vuodesta, tuolloin lukijoita oli 305 000 numeroa kohti. Vuonna 2019 lukema oli 299 000.

Avun päätoimittaja Marja Aarnipuro kertoo, että menestyksen taustalla on jatkuva, määrätietoinen lehden kehittäminen.

– Tavoitteena on ollut ykkösasema yleislehtien kategoriassa, ja nyt se on saavutettu. On mahtavaa, että toimitukses- sa tehty työ kantaa hedelmää. Olemme panostaneet sisältöihin ja keksineet uutta koko ajan.

Lehdet ovat tekijöidensä näköisiä

Jo jokin aika sitten jokaisen kuukauden ensimmäinen lehti uudistettiin laajemmaksi Suur-Avuksi. Viime vuoden alussa tehtiin suuri lehtiuudistus. Kaiken aikaa myös ulkoasua on kehitetty selkeämmäksi ja näyttävämmäksi. Tänä vuonna osaksi vuosikertaa tuli uusi lehtikonsepti, Apu Luonto.

– Olemme keskittyneet entistä syväl­lisempään journalismiin. Selvästikin olemme sa­malla onnistuneet säilyttämään kontaktin eri puolille Suomea ja suomalaisten arkeen, siis käsityksen siitä, mikä kiinnostaa, Aarni­puro arvioi.

Painetun lehden lukijamäärän kasvaminen ei ole nykyään tavallista. Yleisaikakauslehtiä – jollaiseksi Apukin lasketaan – oli mukana KMT:ssa kaikkiaan 15. Niistä kymmenen oli menettänyt lukijoita edellisestä vuodesta.

– Lehdet ovat tekijöidensä näköisiä. Kyllä menestys kertoo siitäkin, millainen porukka tekee lehteä toimituksessa ja avustajina, Aarnipuro sanoo.

Mitä tarkoittaa kokonaistavoittavuus?

Kärkikolmikossa Apu siis kasvatti lukijamääräänsä, samoin kakkoseksi noussut Suomen Kuvalehti. Sen sijaan ykköspaikalta pudonneen Aku Ankan viime vuodet ovat olleet luisua alaspäin. Toissa vuonna Akua luki 336 000 suomalaista, tänä vuonna 302 000.

KMT:ssa selvitetään myös niin sanottua kokonaistavoittavuutta. Silloin lukuihin otetaan mukaan myös näköislehtien ja verkkosivujen lukijat. Avun kokonais­tavoittavuus on nyt hieman alle 400 000 lukijaa.

Apu haluaa tavoittaa entistä enemmän ihmisiä verkossa. Mutta miten?

– Hyvällä journalismilla. Printin tekemisessä ja verkon kehityksessä meille on tärkeää se, että uskomme omaan tekemiseen sivulle vilkuilematta. Haemme omat näkökulmat juttuihin. Verkossa teemme paljon työtä, jotta tavoitamme yhä useammat suomalaiset myös sitä kautta.

KMT perustuu tuhansille suomalaisille tehtyyn kyselyyn lehtien ja niiden verkkosivujen lukemisesta. Tutkimuksessa oli tänä vuonna mukana yli 250 suomalaista sanoma- ja aikakauslehteä.

Kommentoi »