Puheenaiheet
Apu

Anna-Leena Härkönen: Vain Madonnalla on pokkaa kysyä lapseltaan "Kuka on kuningatar?"

Anna-Leena Härkönen: Vain Madonnalla on pokkaa kysyä lapseltaan "Kuka on kuningatar?"

Madonnan kohdalla itse musiikki ei ole pääasia, vaan se, miten pitkälle sinnikkyydellä voi päästä.
Teksti Anna-Leena Härkönen
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto
Mainos

Madonna on ollut minulle aina hahmona tärkeämpi kuin taiteilijana.

Tullessaan julkisuuteen hän oli mielestäni kaunis nainen, joka lauloi kauniilla äänellä keskinkertaista musiikkia. Like a Virgin on suorastaan ala-arvoista jumputusta. Mutta Madonnan kohdalla itse musiikki ei ole pääasia, vaan se, miten pitkälle sinnikkyydellä voi päästä. Madonna on monipuolisesti lahjakas ja periksiantamaton, monen tytön roolimalli. Se rohkea, häpeämätön nainen, joka ei piittaa yleisestä mielipiteestä vaan tekee mitä haluaa. Viesti oli selvä: ”Tämä minä olen, ottakaa tai jättäkää!” Itse olin jo löytänyt oman tapani olla maailmassa, mutta Madonnan esimerkki vain vahvisti vakaumustani siitä, ettei muitten paheksunnasta pidä välittää.

Suku on pahin

Parhaan suorituksensa Madonna on ehdottomasti tehnyt elokuvassa Evita, sekä laulajana, tanssijana että näyttelijänä.

Kaksikymmentäkuusivuotiaana kävin katsomassa elokuvan In Bed with Madonna. Luin myöhemmin jopa hänen veljensä kirjoittaman paljastuskirjan, jossa pääsi kyllä tirkistelemään Madonnan raadollista puolta, mutta joka oli niin kateuden, katkeruuden ja uhriutumisen sävyttämä, ettei kaikkea lukemaansa voinut uskoa. Täytyy tuntua pahalta, kun sisaresta tulee kuuluisa ja upporikas, ja itse joutuu hääräämään taustajoukoissa, muun muassa avaamaan lavan takana Madonnan korsetin nyörejä.

Elämäkertaelokuvasta näki myös sen, miten tinkimätön perfektionisti Madonna on ja vaatii samaa myös työntekijöiltään. Vaikka In Bed with Madonna oli luonnollisesti päähenkilönsä puolella, siitä välittyi myös tähden raju temperamentti ja kovapintaisuus. Ystäväpiiri vaikutti välillä kiusallisen mielistelevältä.

Ja miehet myös

Entä Madonnan miehet? Madonnan suuri rakkaus Sean Penn heittäytyi väkivaltaiseksi. Liitto ohjaaja Guy Ritchien kanssa vaikutti täydelliseltä. Madonnan ystävät kommentoivat Guyn sopivan Madonnalle, sillä Guy piti Madonnan varpaillaan eikä suostunut hänen sylikoirakseen. Heidän eronsa suretti minua. Hyvää parisuhdetta ei saavuteta pelkällä sinnikkyydellä.

Ennen heidän eroaan luin lehdestä juorun, jossa kerrottiin Guyn itkettäneen Madonnaa julkisesti ravintolassa. Ajattelin vaistomaisesti, että kuka muka pystyy itkettämään Madonnaa. Voiko niin voimakasta naista itkettää? Totta kai voi. Sellaista tyttöä ei olekaan, joka ei miehen takia itkisi. Ja oliko kummankin aviomiehen ongelmana prinssipuolison osa?

Kauneusleikkauksia ja adoptiolapsia

Kysyin viisitoista vuotta nuoremmalta ystävältäni, mitä hän ajattelee Madonnasta.

– Olihan se aikoinaan jees, mutta nyt se on pilalle leikelty eikä tee muuta kun keräilee adoptiolapsia, kuului tuomio.

Niin, se kasvojen (ja ehkä monen muunkin ruumiinosan) leikkely. Hän lähti samoihin nuoruudenpalvontamenoihin kuin muutkin, mikä on toki viihdebisneksessä ymmärrettävää. Mutta juuri Madonnalta olisin odottanut kapinallisuutta tässäkin asiassa. Olen varma, että luomu-Madonna näyttäisi myös kuusikymppisenä hyvältä tötterötisseissään.

In Bed with Madonna -elokuvasta mieleen on jäänyt erityisesti se, kun Madonna lojuu lastensa kanssa sängyllä ja kysyy pieneltä Rocco-pojaltaan:

– Kuka on kuningatar?

– Sinä, poika vastaa hivenen aggressiivisesti.

Itse en kehtaisi koskaan kysyä lapseltani tuollaista. Siihen tarvitaan Madonna.

Julkaistu: 15.8.2018