Tuulilasi

Alihankkijaskandaalin järkyttävät seuraukset – yli 20 000 Golfia ja Passatia jäi valmistamatta

1


Alihankkijaskandaalin järkyttävät seuraukset – yli 20 000 Golfia ja Passatia jäi valmistamatta

Viime viikolla päättyneen alihankkijakiistan seuraukset VW:lle olivat ennennäkemättömän kovat. Tapaus osoittaa myös autotuotannon herkkyyden.
Teksti Max Lange

Automobilwochen tietojen mukaan VW:n ja alihankkijan välinen kiista aiheutti saksalaisjätille merkittävät taloudelliset ja aineelliset vahingot. Puuttuvien osien takia peräti 22 000 autoa jäi valmistamatta, kertovat saksalaislähteet.

Suurimmat haitat koituivat merkin suosituimmille Golf- ja Passat-malleille. Pelkästään VW:n päätehtailla Wolfsburgissa jäi Golfia rakentamatta 10 000 kappaletta, kirjoittaa Automobilwoche. VW:n kuudella tehtaalla yhteensä 27 000 työntekijää ei pystynyt tekemään töitään normaalisti tuotantokatkoksien takia.

Welt am Sonntagin tietojen mukaan kulut skandaalista kasvavat yli 100 miljoonaan euroon. Tapaus kertoo myös selkeästi siitä, kuinka herkkiä autonvalmistuksen alihankkijaketjut ovat. Jos yksi alihankkijayritys ei pysty tai halua toimittaa autonvalmistajalle hyvin vähäpätöisiäkin osia, keskeytyy koko automallin tuotanto hyvin lyhyessä ajassa.

VW:n tapauksessa CarTrim ja ES Automobilguss -nimiset yritykset eivät halunneet toimittaa istuinsuojia ja vaihdelaatikon kehikkoja VW:lle.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90. 

Julkaistu: 29.8.2016