Tuulilasi

Älä tee näitä virheitä, kun valitset renkaita ja vanteita sähköautoon tai hybridiin

Älä tee näitä virheitä, kun valitset renkaita ja vanteita sähköautoon tai hybridiin
Sähköauton tai hybridin renkaita ja vanteita valitessa kannattaa kiinnittää huomiota tiettyihin asioihin, jotta ajaminen olisi turvallista, valitut tuotteet kestäisivät mahdollisimman pitkään ja ajomukavuus olisi paras mahdollinen. Tuotevalinnoilla voi vaikuttaa myös ajamisen ympäristöystävällisyyteen.
Julkaistu: 19.3.2021
Vaikka sähköauto tai hybridi olisi samankokoinen kuin perinteinen polttomoottoriauto, sekä renkaiden että vanteiden kantavuuden täytyy olla sähköautossa isompi. Tämä johtuu siitä, että akkujen tuoma lisäpaino tekee ajoneuvosta raskaamman kuin vastaavan kokoinen polttomoottoriauto.
Auton rekisteriotteesta löytyy ajoneuvon massa, jonka perusteella määritellään vanteen kantavuus ja renkaiden kuormitusluokka. Autoon tulee valita vähintään vaaditun kuormitusluokan renkaat, sillä muuten renkaat kuluvat tavallista nopeammin ja voivat vaurioitua ajettaessa.
”Kuormitusluokaltaan sopivan renkaan valitseminen on helppoa, sillä renkaan kantavuus on merkitty renkaan sivupintaan. Rengasmerkinnän viimeinen numero kertoo renkaan kuormitusluokan. Esimerkiksi merkinnässä 205/55 R 16 94 V XL kuormitusluokka on 94”, kertoo autonhuolto- ja rengasketju Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.
Auton alla pyörivät renkaat vaikuttavat myös ajamisen taloudellisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Mitä alhaisempi vierintävastus renkaalla on, sitä pidemmälle yhdellä latauksella pääsee. Sähköautoilijan ajomukavuutta lisää myös renkaan hiljaisuus.
”Renkaita vertaillessa EU-rengasmerkinnät auttavat löytämään hiljaiset ja vierintävastukseltaan alhaiset renkaat. Merkinnästä saa myös tietoa kesärenkaan märkäpidosta, joka vaikuttaa oleellisesti renkaan turvallisuuteen”, muistuttaa Laitinen.
Renkaan pitoon ja siten turvallisuuteen erityisesti sadekelillä vaikuttaa myös kulutuspinnan urasyvyys. Lain mukaan kesärenkaissa tulee olla urasyvyyttä vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa heikkenee merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä 4 millimetriä.

Vanteen kestävyys punnitaan ääritilanteissa

Polttomoottoriautoissa tuumakooltaan isot renkaat ovat yleensä leveämpiä, ja useimmat halkaisijaltaan isot vanteet on tehty niitä varten. Monissa sähköautomalleissa tuumakooltaan isot renkaat kuitenkin ovat kapeita. Siksi sähköautojen vannevalikoima on rajallisempi, koska vanteen täytyy sopia renkaan kokoon mutta myös kantavuuden täytyy olla riittävä.
”Vanteiden kantavuuksia ei yleensä kerrota esimerkiksi verkkokaupoissa. Jos vanteen valinta tuntuu hankalalta, rengasliikkeiden myyjät osaavat auttaa kantavuudeltaan sopivien vanteiden löytämisessä”, Laitinen sanoo.
Jos vanteen kantavuus ei ole riittävä, vanteeseen voi käytössä tulla hiusmurtumia, ja pahimmassa tapauksessa vanne voi ääritilanteessa hajota.
Vanteita valitessa myös niiden valmistustekniikka kannattaa ottaa huomioon.
”Kevyemmät vanteet ovat hyvä valinta sähköautoon. Flow forming -tekniikalla valmistetut vanteet ovat kevyemmät ja kestävämmät kuin perinteisellä valumenetelmällä valmistetut, sillä niitä ei tehdä valamalla muottiin vaan ne valmistetaan työstämällä yhdestä aihiosta”, Laitinen vinkkaa.
(Lähde ja kuva: Vianor)
2 kommenttia