
Digitaaliseksi kuvankäsittelijäksi aikanaan opiskellut, 18 vuotta it-ohjelmistoalan yrittäjänä ahertanut Hannu Valkonen, 38, on ratti.fi-palvelun keulakuva ja toistaiseksi sen ainoa nimellään ja kasvoillaan näkyville tuleva henkilö. Valkosella on kovat piipussa: hän lupaa, että ratti.fi mullistaa ajokorttien hinnoittelun sekä ajo-opetuksen tavat Suomessa.
Ajokortti 9,90 euroa! Näin ratti.fi mainostaa.
Toiminta on käynnistynyt jo syyskuun lopulla, mutta vielä lokakuun lopullakaan Valkonen ei halua tai voi tuoda puhutettavaksi yhtään ratti.fi-palvelun puitteissa ajo-opetusluvalla opettavaa henkilöä.
Valkosella on syynsä. Pelkkä ilmestyminen syyskuun lopulla markkinoille pani autokoulujen omistajat ja liikenneopettajat toimimaan.
– Parissa vuorokaudessa tuhat kuluttajaa kiinnostui, vaikka sivusto ei ollut vielä auki. Torstaina 22. syyskuuta ratti.fi avautui, ja tuota pikaa aktivoituivat myös vastustajat, jotka vihjailivat rikollisesta toiminnasta ja harmaasta taloudesta.
Vaikka alennukset ja hinnoilla pelaaminen ovat jo mullistaneet muun muassa Suomen linja-autoliikennettä ja elintarvikekauppaa, autokoulut Valkonen yllätti.
Uhkana oli alalle yllätysrynnäköllä pyrkivä alan ulkopuolinen tekijä, jota tuntui olevan syytä alkaa julkisesti epäillä. Mitkä ovat motiivit? Löytyykö virallisten velvoitteiden hoitohalukkuutta? Entä laillisuus?
Jyväskylän ydinkeskustassa sijaitseva tuiki tavallinen, toimistoksi kalustettu kerrostalohuoneisto on kokoaan ja näköään suuremman idean ja kiistan tyyssija.
Näin sanoo arkijärki: jos ajokortin saa alle kympillä, siihen täytyy kätkeytyä jotain hämärää.
Ajatusta voi verrata vastikään uunikuumana käyneeseen keskusteluun kuuden euron pizzasta, joita poliisitkin ehtivät ratsaamaan.
Hannu Valkonen pitää käsittämättömältä kuulostavaa hintaa täysin mahdollisena.
Hinta on nimittäin voimassa vain, jos ajo-opetuslupaopettaja opettaa ensin oman perheenjäsenensä ja sitten kaksi muuta. Tällöin itse maksettavaksi jää 9,90 euroa.
– Ajo-opetuslupaopettaja saa kustakin oppilaasta nettona 429 euroa. Jos hän opettaa kaksi oppilasta ilmaiseksi, oma perheenjäsen saa kortin 9,90 eurolla.
Opettaja maksaa siis omalla työllään, jonka rahallinen nettoarvo on Valkosen mainitsema 429 euroa.
– Hinnanmuodostustamme en avaa julkisuuteen, hän muistuttaa.
Valkonen sanoo ratti.fi-palvelun luottavan viranomaisiin, kun kyse on ajo-opetuslupaopettajien luotettavuudesta ja nuhteettomuudesta.
Yksi henkilö saa luvallaan opettaa vain kolme oppilasta. Mitään pysyvää opettajaverkostoa ratti.fi ei siis pysty luomaan.
Kustannusten jako on selkeä. Opetuslupaopettaja maksaa itse auton muutostyöt eli kaksoispolkimet, huollot, polttoaineet ja muut ajokulut. Vakuutusten suhteen tilanne on selvä: opettaja vastaa, ja vasta ajokokeessa ajo-oppilaalla on 300 euron omavastuu.
Valkosella on valmiit tulevaisuudensuunnitelmat.
– Hankimme eri paikkakunnilta yhteistyökumppaneiksi autokouluja, jotka kilpailutamme, ja kilpailutuksen voittajille välitämme ajokortin toiseen ja kolmanteen vaiheeseen ratti.fi-palvelussa B-kortin ajaneet.
– Meillä ei ole ulkomaisia malleja, ja suurin rahoittajamme on Suomesta.
Laajennus alkaa ensi vuonna Ruotsista ja jatkuu muualla Euroopassa.
Valkosen visio on toimia verkossa, jossa maksuliikenne ja sopimukset hoidetaan kokonaan. Teoriaopetuksenkin hän siirtäisi verkkoon.
– Teoria- ja ajokoe saisivat ratkaista ajokortin kohtalon. Tärkeintä ei mielestäni ole, miten tiedot ja taidot on hankittu, Valkonen sanoo.
Joukkoistaminen ja digitalisaatio ovat avainsanat. Valkonen sanoo ratti.fi:n etenevän Suomen lakien mukaan, mutta jos ongelmia ilmenee, palvelu on oman juristitiiminsä kanssa valmis vaikka oikeuteen.
Jyväskyläläinen Hannu Valkonen kypsytteli ratti.fi-ideaa vuoden verran ja tuli tänä syksynä julkisuuteen ajokorttialensa kanssa.
”Kuluttajat kokevat tulleensa huijatuksi.” Hannu Valkosen perusajatus ajokortin hinnasta jalostui yhteen lauseeseen, kun hänen kolme lastaan – tytär sekä kaksospojat – tulivat vuoden sisällä täysi-ikäisiksi.
– Heidän ajokorttinsa olisivat Jyväskylässä maksaneet lähes 9 000 euroa. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Valkonen kertoo, että lapsuudenperheessä autonkuljettajaisän ja kotiäidin piti elättää kolme poikaansa ja tytär vähillä varoilla, joten käytännössä elettiin omavaraistaloudessa.
– Äitini oli hyvä ompelemaan, joten vaatteet olivat aina siistit ja silitetyt. Söimme perusruokaa, ja hedelmiä oli tuohon aikaan vain vähän tarjolla. Silloin opin, mitä vähävaraisuus oikeasti merkitsee. Parhaillaan Suomessa on vastaava tilanne. Raha on yhä usemmalla kansalaisella todella tiukassa. Mielestäni ajokortti on kansalaisoikeus, ja ristiriita sen korkean hinnan vuoksi on räikeä.
Valkosen opetti ajamaan häntä viisi vuotta vanhempi veli, joka koulutti samalla luvalla myös perheen äidin. Valkonen jatkoi perinnettä ja opetti itse lapsensa. Opetusluvan haku vain osoittautui ongelmalliseksi.
Ensimmäiset hälytyskellot soivat, kun piti setviä sekavaksi osoittautunutta ohjeistusta.
– Byrokratian kielestä ei saanut selvää. Sääntöviidakko oli niin läpipääsemätön, että ehdin jo miettiä, onko se tehty tarkoituksella hankalaksi.
Valkonen sai lopulta luvan, ja autokorjaamon omistava tuttava asensi kaksoispolkimet autoon.
Kun miehellä oli taustallaan jo verkkomaailmassa toteutettuja isoja kuluttajapalveluja, ajokoulutustoimintaan ryhtyminen ei pelottanut.
– Vuosi sitten ajokorttiasia ponnahti mieleen, ja silloin löytyi kulma edetä. Jossain vaiheessa tiimimme mietti autonvuokraustakin, Valkonen kertoo.
Hän halusi, että ajokortin hankinnasta tulisi kaikin puolin selkeää ja kätevää myös lupien puolesta. Yrityksen perustana oli, että palvelu olisi kuluttajalle erittäin halpa, kaikki tehtäisiin verkossa ja toiminta on laillista.
Valkonen nimeämättömine kumppaneineen panosti 75 dollaria markkinointiin, joka oli Facebook-mainos. Siinä luki: Uusi aika on alkanut. B-ajokortti hintaan 499 euroa.
– Maanantaina 26.9. kello 7.02 lähti lehdistötiedote, minkä jälkeen on ollut yhtä mylläkkää.
Valkosen mukaan rahaliikenne on valvottavissa.
– Emme silti avaa liiketoimintamalliamme, koska suojaudumme mahdollisilta kilpailijoilta – emme autokouluilta, vaan ideamme kopioijilta.
B-ajokortin ratti.fi lupaa hintaan 499 euroa. Valkonen sanoo, että hinta pitää.
Järjestelmä toimii niin, että B-ajokortin haluava oppilas ilmoittautuu ratti.fi-palveluun netissä ja maksaa samalla 149 euroa.
– Rahan saa takaisin, jos palvelu ei toimi. Maksu vain takaa, että oppilas on tosissaan, Valkonen selvittää.
Kun oppilas on ilmoittautunut ja maksanut, ratti.fi etsii hänelle rekisteristään opetuslupa-ajo-opettajan.
B-kortistaan oppilas maksaa ratti.fi-palvelulle 499 euroa, mutta sen lisäksi hän joutuu maksamaan erilaisia viranomaismaksuja 356 euroa. Näin B-ajokortin kokonaishinta onkin jo 855 euroa.
Valkonen ei avaa ratti.fi:n käytäntöjä eikä kerro, miten yritys toimii viranomaisten kanssa maksuliikenteessä. Kyseessä on taas liiketoimintamallin suojelu.
Parhaillaan ratti.fi etsii ja kirjaa opetuslupaopettajia koko Suomen alueelta. Valkonen ei paljasta, montako heitä jo on ilmoittautunut ja mistä osista Suomea.
Autokoulu City on toiminut vuodesta 1960 Tampereella. Perheyhtiön omistajasukuun kuuluva liikenneopettaja Arto Grönroos ottaa vastaan liikenneopettajan erikoisammattitutkinnon suorittaneiden työnäytteitä ja arvioi niitä.
Grönroos on seurannut ratti.fi-palvelun ympärillä käytävää keskustelua ja arvioi, että amatööriopettajissa saattaa olla hyviäkin pedagogeja.
– Mutta mahdollista on, että amatööri opettaa omaksumiaan vääriä tapoja ja istuttaa oppilaaseen asenteita, jotka ovat vahingollisia liikenteessä.
Grönroos pitää virtuaalisia simulaattoreita hyvinä apuvälineinä, mutta turvallisuuden opettaminen ja omaksuminen onnistuu parhaiten kasvokkain ja auton ratissa liikenteen seassa, oikeissa tilanteissa.
– Ajokortti on elinikäinen hankinta, ja liikenteessä on lopulta kyse omasta ja muiden kulkijoiden hengestä. Turvallisuutta ei voi kyllin korostaa. Jos itse uskoo olevansa hyvä, ei se vielä takaa, että todella on hyvä kuljettaja, saati opettaja.
– Näen alallemme tulossa olevia henkilöitä. Minulla on myös mahdollisuus verrata lähes kaksi vuotta ammattiinsa kouluttautuneita ammattilaisia amatööriopettajiin, kertoo Grönroos, jolla on alaltaan kymmenien vuosien kokemus.
Aidoissa tilanteissa harjoittelun arvo on todettu myös tilastollisesti.
– Kun ajoharjoitteluradat tulivat vuonna 1990, vaikeissa olosuhteissa tapahtuneet nuorten kuljettajien onnettomuudet vähenivät nopeasti puoleen. Kun pakolliset teoria- ja ajotunnit tulivat mopo- ja mopoautokortteihin kesäkuusta 2011, onnettomuudet putosivat 40 prosenttia.
Grönroos puolustaa nykyisiä ajokortin hintoja.
– Kurssimaksut on jo vedetty ihan alas. Ale-hinnoittelu pudottaa tason, hän uskoo.
Autokoulussa liikenneopettaja on koulutettu, auto tankattu, asianmukaisin renkain varustettu ja säännöllisesti huollettu. Kaikki tämä ja 24 prosentin arvonlisävero sisältyvät autokoulussa ajokortin hintaan.
– Laittaisitko sinä lapsesi ajo-opetettavaksi henkilölle, jota et tunne? Ja autoon, jonka kunnosta et voi olla varma? Minä en ainakaan laittaisi, Grönroos sanoo.
B-ajokortin I vaiheen hinta
1 000–2 400 e autokoulussa. Hinta vaihtelee eri puolilla Suomea.
855 e ratti.fi-palvelun kautta. Summasta on perusmaksua 499 e ja viranomaismaksuja 356 e.
9,90 e on ratti.fi:n mainostama hinta. Se on voimassa, kun ajo-opetuslupaopettaja opettaa ensin vaikkapa oman lapsensa, ja sen jälkeen kaksi muuta oppilasta, jotka ratti.fi hänelle osoittaa.
B-ajokortin II ja III vaihe
Autokoulussa ajettavan ajokortin kokonaishinta on 1 200–3 000 euroa, ja se sisältää kaikki kolme vaihetta sekä 24 prosentin alv:n.
Lain mukaan ajokortin II ja III vaihe on suoritettava autokoulussa.Suositusten mukaan noin 1–3 kuukauden sisällä ajokortin saannista on suoritettava mm. ajoharjoittelu radalla, ajon arviointi kaupungissa ja maantiellä sekä ryhmäkeskustelu liikenneopettajan tukemana.●
Teksti Hannu Koskela, kuvat Mikko Vähäniitty