Apu

A-lehdet ja Storytel yhteistyöhön – Äänikirjojen suosio kasvaa: "Monen elämä on yhä kiireisempää"

A-lehdet ja Storytel yhteistyöhön – Äänikirjojen suosio kasvaa: "Monen elämä on yhä kiireisempää"
Äänikirjamarkkina on huimassa kasvussa, ja myös podcasteja sekä muita äänisisältöjä kuunnellaan yhä enemmän. Kirjapalvelu Storytel ja mediakonserni A-lehdet ovat sopineet yhteistyöstä äänisisältöjen tuotannossa.

Storytelin maajohtajan Mari Wärrin mukaan uudenlaiset äänisisällöt kiinnostavat kirjapalvelun käyttäjiä. Kirjojen lisäksi palvelussa kuunnellaan podcasteja ja artikkeleja. Wärri on tyytyväinen, että A-lehtien sisällöt tulevat kuunneltaviksi juuri Storyteliin.

– On upeaa päästä tekemään yhteistyötä tunnettujen ja arvostettujen lehtibrändien kanssa. Esimerkiksi Mondon laadukkaat matkajutut ja Imagen terävät analyysit ajankohtaisista ilmiöistä monipuolistavat faktasisältöjen valikoimaamme hienosti.

Imagen kanssa Storytel on tehnyt yhteistyötä jo pari vuotta, ja palaute on ollut Wärrin mukaan positiivista.

– Haluamme tarjota mahdollisimman laajan valikoiman yhdestä paikasta. Äänikirjan ja muiden sisältöjen suosion nousu johtuu pitkälti saatavuuden ja käyttöliittymien parantumisesta. Monen elämä on yhä kiireisempää, ja sisältöjä halutaan kuunnella samalla kun siirrytään paikasta toiseen tai tehdään esimerkiksi kotitöitä, Wärri kertaa.

Ihastusta ja epäilyksiä

Äänikirjavallankumous ei ole herättänyt pelkkää ihastusta. Finlandia-palkittu kirjailija Laura Lindstedt kysyi hiljattain Helsingin Sanomien kirjailijapuheenvuorossaan, onko olemassa vaara, että kirjallisuus ”yksinkertaistuu ja tyhmistyy”, kun kustantamotkin satsaavat yhä enemmän kasvavaan äänikirjamarkkinaan.

– On totta, että meiltäkin hankitaan eniten elämäkertoja, dekkareita ja self help -kirjallisuutta. Näen kuitenkin, että kaikki kirjallisuuden ja pidempien sisältöjen parissa kulutettu aika on yhtä arvokasta. Äänikirjat ovat tuoneet kirjallisuuden pariin aivan uusia ihmisryhmiä - ja toisaalta myös niitä, jotka sekä kuuntelevat että lukevat kirjoja painettuna, on paljon, Wärri kommentoi.

”Viihteellisyyden” ylivaltakaan ei ole yksiselitteinen asia: tietokirjojen ja muiden faktapohjaisten sisältöjen osuus kokonaiskulutuksesta oli Suomen Storytelissä viime vuonna 27 prosenttia.

Avun jatkodekkarit myös ääniversioina

A-lehtien liiketoimintajohtaja Anna Ruohonen painottaa, että aikakauslehtisisällöt toimivat erinomaisesti myös audiomuodossa.

– Kehittämme uusia mediakerronnan muotoja, ja Storytel-yhteistyö avaa nyt laajemman jakelukanavan äänisisällöistä kiinnostuneiden kuluttajien parissa, hän sanoo.

Tässä kuussa Storytelissä julkaistaan ääniformaatissa Imagen artikkeleita ja Avun jatkokertomuksina ilmestyneet dekkarit: JP Koskisen Kultainen kesä ja Arttu Tuomisen Kaksi enkeliä.

Kultaisen kesän ja artikkelit lukee toimittaja ja ääninäyttelijä Raiko Häyrinen, ja Kaksi enkeliä -dekkarin näyttelijä Iikka Forss. Ensi kertaa audioformaatissa saatavat sisällöt julkaistaan ainoastaan Storytelissä.

Storytelistä voi kuunnella myös A-lehtien tuottamia podcasteja, ja kevään aikana julkaistaan muun muassa Mondo-lehden artikkeleita.

Apu on osa A-lehtien mediakonsernia.

Julkaistu: 13.1.2020
Kommentoi »