Apu

90-vuotias Hämeensilta puretaan Tampereella, liikenne puuroutuu moneksi vuodeksi



90-vuotias Hämeensilta puretaan Tampereella, liikenne puuroutuu moneksi vuodeksi

Hämeensillan purkaminen tietää ruuhkaa Tampereelle jopa muutamaksi vuodeksi. Purkutyöt alkavat nyt ja poikkeukselliset liikennejärjestelyt poistuvat mahdollisesti vasta vuonna 2021.
Teksti Hannu Koskela

Tampereella raitiotien rakentaminen on sumputtanut Näsijärven ja Pyhäjärven välille ahtautuneen kaupungin keskustan pahasti jo viime vuoden puolella.

Kaiken kukkuraksi nyt aloitettiin Hämeensillan purkaminen. Tampereen valtasuoni Hämeenkatu kulkee Hämeensiltaa pitkin yli Tammerkosken. Nelikaistainen silta on 68 metriä pitkä ja jalankulkuväylineen 29 metriä leveä.

Kun silta nyt puretaan ja uusitaan kahdessa osassa, liikenne puuroutuu pahasti keskustassa. Rautatieasema ja monet hotellit sijaitsevat kaupungin itäpuolella, varsinkin kesäisten yleisötapahtumien tyyssija Keskustori puolestaan länsipuolella. Idän ja länsiosan välinen yhteys katkeaa yksityisautoilta kokonaan.

Kävelijöille ja pyöräilijöille rakennetaan tilapäinen, 110 metriä pitkä ja neljä metriä leveä puusilta Keskustorin kaakkoiskulmasta Tammerkosken alajuoksun yli, Värjärinkujalta Hatanpään valtatielle. Tammerkosken varren rantapuistikkoon nousee työmaakoppeja ja rakennustyömaan koneet vievät tilaa. Hatanpään valtatieltä kaunis koskimaisema on tällä viikolla peitetty korkealla lauta-aidalla.

Nykyisen Hämeensillan rakennusvaiheessa 1928 -29 varasilta johti liikenteen Värjärinkujalta Hämeenkadulle. Nyt lähes samoille sijoille Tammerkosken yli rakennetaan nelimetrinen puusilta kävelijöille. Se puretaan vasta vuonna 2021.

Hämeensilta valmistui vuonna 1929. Se on punagraniitilla verhoiltu teräsbetonisilta, josta löydettiin tarkastuksessa vakavia betoninrapautumiskohtia, runsasta korroosiota sekä pitkiä, syviä halkeamia.

Olisiko silta saattanut romahtaa jostakin kohtaa ennen kuin vahingot oli huomattu? Tampereen kaupungin rakennuttamispäällikkö Petri Kantolan mukaan ei, koska sillalla on ollut 60 tonnin painorajoitus. Vanhat kivet numeroidaan ja varasoidaan ja palautetaan takaisin hiekkapuhallettuna. Kaikki muu rakennetaan uusiksi.

Uuden sillan urakkahinta on 4,3 miljoonaa euroa ja urakoitsijana toimii Lemminkäinen Infra Oy. Hämeensillan eteläisen puolen on luvattu valmistuvan tämän vuoden marraskuussa ja pohjoispuolen syksyllä 2019. Poikkeukselliset liikennejärjestelyt ja tilapäinen kävelysilta puretaan mahdollisesti vasta vuonna 2021. Hämeensillalle pitää ennen sitä asentaa vielä raitiovaunujen kiskot. Myllerrys ja liikennemotit jatkuvat Tampereella siis ainakin vielä kolmen – monien asukkaiden mielestä – pitkän vuoden ajan.

Hämeensiltaa koristaneet Väinö Aaltosen veistämät patsaat, Tampereen maamerkit Suomen Neito, Eränkävijä, Veronkantaja ja Kauppias on jo viime vuoden lopulla viety varastoon, jossa ne saattavat olla näkymättömissä ainakin vuoden 2020 alkuun asti.

Kuvat: Vapriikin kuva-arkisto / Hannu Rantakallio

Julkaistu: 18.1.2018