Apu

88-vuotiaan ohjaajaveteraanin yllättävä harhalaukaus – tarina muulista jää pintaliidoksi

1

Arvostelu: Clint Eastwoodin elokuva The Mule kertoo tarinan vanhasta hortonomista, joka päätyy huumekartellin kuriiriksi. Draaman sisältö jää lopulta naiiviksi ja pinnalliseksi. Elokuva saa Suomen ensi-iltansa perjantaina 11. tammikuuta.
Teksti Valtteri Mörttinen

Clint Eastwoodin uutuuselokuvassa The Mule on kieltämättä raikas lähtöasetelma. 88-vuotias ohjaajaveteraani päästää ensimmäisen kerran urallaan irti karismaattisesta ja introvertista miesikonista, jollaista on näytellyt jo vuoden 1971 debyyttiohjauksestaan Play Misty for Me – joka sai luotaantyöntävän suomennosnimen Yön painajainen alkaen aina kymmenen vuoden takaiseen Gran Torinoon asti.

The Mule -elokuvan päähenkilö Earl on sotaveteraani ja hortonomi, joka ei ymmärrä internetiä eikä kännyköitä. Hän ei kuitenkaan ole vihamielinen kostaja vaan leppoisa paikallistähti. Välit perheeseensä hän on tuhonnut auttamattomasti uhraamalla koko elämänsä työlleen. Elokuva kertoo tarinan, jossa Earl eksyy rahapulassa Meksikon huumekartellin salakuljettajaksi.

Clint Eastwoodin tuima katse on tuttu tavaramerkki jo usealta vuosikymmeneltä.

Käsikirjoituksessa on selkeää potentiaalia, ja elokuva tarjoaa aika ajoin kevyesti liikuttaviakin hetkiä, mutta se on liian täynnä pieniä vikoja ollakseen onnistunut ja nautinnollinen kokonaisuus. Teksti on kirjoitettu ilmiselvästi niin, että draaman pitäisi tarjota latautuneita ja tunteikkaita hetkiä kahden päähenkilön – Earlin ja Bradley Cooperin näyttelemän huumepoliisin – välillä. Keskustelut jäävät kuitenkin vain kliseisiin kuten hääpäivän unohtamiseen ja kännyköihin, eikä kaksikon välille pääse kehittymään mitään todellista kemiaa.

Eastwood ja Cooper näyttelevät roolinsa moitteettomasti, mutta Eastwoodin haparointi tapahtuu nimenomaan kameran takana. Elokuvassa on valtava määrä merkkejä kiireessä ja päämäärättömästi ohjatusta elokuvasta: se on leikattu sekavasti, henkilöhahmojen välinen vuorovaikutus on teennäistä, siinä harrastetaan tarkoituksetonta tekstikorttien käyttöä, ja se vääntää katsojalle rautalangasta kaikkia pinnallisiksi jääviä opetuksiaan aivan liikaa.

Kaikkein turhin ulottuvuus elokuvassa on Andy Garcian esittämä huumepomo. Hänen tiluksillaan kuvatut osuudet ovat kliseisiä ja puuduttavia. Koko hahmon merkitys tarinalle jää lopulta epäselväksi. Sekä kartelli että valitettavasti myös Earlin perhe kuvataan alusta loppuun jokseenkin naiivilla tavalla, ja elokuvaa on vaikeaa ottaa vakavasti.

Eastwood on osoittanut monilla aiemmilla töillään olevansa taitava elokuvaohjaaja. Aiemmin mainitut Play Misty for Me ja Gran Torino ovat kumpikin erinomaisia teoksia, jotka muodostavat pitkälle uralle hienon alun ja vanhojen päivien huipennuksen. Huippukohtana uran varrella pidetään melko yksimielisesti vuoden 1992 mestariteosta Armoton (The Unforgiven) ja syystäkin.

Mikäli The Mule jää Eastwoodin viimeiseksi elokuvaksi, se on ymmärrettävä ja sopiva päätösteos. Siinä taiteilija rikkoo sopivasti vanhoja kaavojaan ja tekee jonkinlaista sovintoa eletyn elämän kanssa. Valitettavasti lopputulos vain jää kehnoksi.

★★

Julkaistu: 10.1.2019