Rakkaudesta lukemiseen.

Syyllistytkö siitä, ettet liiku?

Jopa joka toinen suomalainen kokee syyllisyyden tunteita vähäisestä liikkumisesta, selviää kyselytutkimuksesta.

Liikuntaharrastuksen aloittaminen ja lupaus terveellisestä elämästä ajoittuu tavallisimmin syksyyn. Noin joka neljäs suomalainen asettaa itselleen liikuntaan liittyviä tavoitteita, jotka itse tunnistaa liian vaativiksi. Liikkumattomuus ja liikunnan vähyys aiheuttaa meissä suuria tunnontuskia, erityisesti vielä nuorille ja naisille.
Joka neljäs mittaa liikkumistaan, ja sen on todettu olevan hyvä tapa lisätä liikuntamotivaatiota. Uuden harrastuksen aloittaminen onnistuukin parhaiten, kun olet varmasti motivoitunut. Listaa itsellesi syyt liikkua ja valitse sellainen liikuntamuoto, josta nautit. On turha lähteä kiduttamaan itseään lenkille, jos viihtyy vaikkapa joukkuelajien parissa.
Vaikka motivaatio olisi kohdillaan, voi into silti lopahtaa. Usein syynä on liian raju aloitus tai se, että tekosyitä tulvii joka tuutista. Aikatauluttaminen auttaa ehkäisemään ainakin sitä yleisintä ”ei ole aikaa” -tekosyytä. Älä kuitenkaan lannistu, jos jokin suunnittelemasi liikuntakerta jää väliin, vaan tartu seuraavana päivänä härkää rohkeasti sarvista.
Liikunnan lisääminen lisää myös ruokahalua, joten muista syödä riittävästi, jottei nälkäkiukku lopeta hyvin alkanutta liikuntaharrastusta. Itseään saa myös palkita, kun on pysynyt ruodussa. Siitä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Lähteet: LähiTapiola.fi, OmaPlus.fi

Teksti Noora Takamäki

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.