Rakkaudesta lukemiseen.

Rauhoita kipuileva suoli

Banaani ja vadelma eivät yleensä aiheuta vatsaoireita. Siemenistä saa rutkasti kuitua, joka vakauttaa suoliston toimintaa.

Ärtyvä suoli on vaaraton mutta hankala vaiva. Sopivat ruokavalinnat ja säännölliset elintavat voivat helpottaa oireilua.

Kun suoli on ärtynyt, kiusana voi olla niin turvotusta, kurinaa, kipuja, ilmavaivoja, ripulia kuin ummetustakin. Noin joka kymmenes työikäinen kärsii vaivasta, naiset useammin kuin miehet. Jollain tapaa herkkävatsaiseksi itsensä kokee lähes puolet suomalaisista.
Kyseessä on yleensä ärtyvä suoli, kun vaivojen mahdolliset muut syyt, kuten keliakia, tulehdukselliset suolistosairaudet ja pahanlaatuiset kasvaimet, on tutkimuksin suljettu pois. Ärtyvä suoli on toiminnallinen vaiva, eikä sen taustalta löydy elimellistä vikaa. 
Syytä suolen muuttuneelle toiminnalle ei tiedetä. Osalla vaivasta kärsivistä kaasunmuodostus on tavallista runsaampaa, ja osalla suoli tuntee kipua tavallista herkemmin.
Ärtyvän suolen oireet voivat olla epämääräisiä, ajoittain pahempia ja välillä helpompia, ja ne vaihtelevat yksilöllisesti. Vaiva heikentää elämänlaatua. Kun jatkuva kipuilu vielä madaltaa kipukynnystä, vatsa alkaa reagoida entistä herkemmin erilaisiin ärsykkeisiin. Usein vatsa ärtyy esimerkiksi stressaavassa elämäntilanteessa. Aina vihoitteluun ei kuitenkaan löydy syytä – ei edes ruokavaliosta, jonka moni herkkävatsainen kokee vaikuttavan oireiluun eniten.

Herkkää vatsaa kannattaa yrittää rauhoittaa niin ruokavaliolla kuin muillakin elintavoilla. Moni on saanut helpotusta oireisiinsa ja löytänyt tavan elää sovussa kipuilevan vatsan kanssa.
Herkkä vatsa pitää säännöllisistä elintavoista. On hyvä syödä sopivin väliajoin, liikkua joka päivä sekä levätä ja nukkua riittävästi. Liikunta edistää suolen normaalia toimintaa, ehkäisee ilmavaivoja ja ummetusta sekä parantaa mielialaa. Mielen hyvinvointi vaikuttaa suoliston oireiluun, koska suolisto ja aivot ovat yhteydessä toisiinsa hermoston välityksellä.
Herkkävatsaisen on syytä syödä usein ja kohtuullisen pieniä annoksia. Isot ateriat aiheuttavat helpommin ilmavaivoja. Päivittäin voi syödä esimerkiksi aamupalan, lounaan ja päivällisen sekä tarvittaessa muutaman välipalan. Jatkuvasti ei kuitenkaan ole hyvä napostella. Se voi pahentaa oireilua.
Ateriointihetki tulee rauhoittaa, sillä hotkiminen lisää ilman nielemistä ja ilmavaivoja. Aterian jälkeen olisi hyvä olla jalkeilla jonkin aikaa. Turvotuksista kärsivän ei kannata käyttää vatsaa kiristäviä vaatteita. Ne haittaavat suoliston normaalia liikettä ja saavat ilman pakkautumaan, mikä aiheuttaa kipua.
Kokeilemalla löytyy sopiva ruokavalio, jolla ärtyvän suolen oireet pysyvät hallinnassa. On kuitenkin hyvä varoa, ettei ruokavaliota tule rajoittaneeksi pysyvästi tarpeettomasti. Aiemmin oireita aiheuttanut ruoka saattaa taas suolen rauhoituttua sopia ainakin pieninä annoksina.

Porkkana sopii yleensä herkkävatsaiselle. Kypsennetyt juurekset ärsyttävät ­vähemmän kuin tuoreet.

Herkkävatsaisen ruokavaliossa on keskeistä riittävä kuidun saanti päivittäin. Kuitu lisää suolen sisältöä ja pitää sen liikkeessä, jolloin kouristusmaiset kivut vähenevät ja ummetustaipumus helpottaa. Myös ripulointi saattaa vähentyä, koska liukoinen kuitu sitoo itseensä nestettä, jolloin uloste kiinteytyy. 
Ärtyvästä suolesta kärsivä voi varmistaa riittävän kuidun saannin käyttämällä kuituvalmistetta, mutta myös ruokavalion kannattaa olla runsaskuituinen. Herkkävatsaiselle sopivia hyviä kuidun lähteitä ovat esimerkiksi täyskauratuotteet, juurekset ja sitrushedelmät.
Kuitulisänä voi käyttää esimerkiksi kaurakuitua, pellavansiemeniä tai niistä tehtyä rouhetta, chiansiemeniä tai psylliumkuitua. Valmisteiden käyttöohjeisiin pitää tutustua huolellisesti. Kuituannosta tulee kasvattaa
vähitellen, jotta herkkä suoli ei reagoi kasvavaan määrään kipuilemalla. Kuitulisät pitää turvottaa nesteessä ennen nauttimista.
Riittävä nesteiden juominen on muutenkin oleellista, kun kuidun saanti on runsasta. Muutoin ummetustaipumus voi pahentua. Vettä kannattaa juoda päivittäin 1–1,5 litraa. Pellavakuitulisää käytetään enintään 1–2 ruokalusikallista päivässä. Kuituvalmiste on suositeltavaa ottaa parin aterian yhteydessä joka päivä. Suolen toimintaa varmistavat myös säännöllinen liikunta ja ulostaminen silloin, kun tarve ilmenee.

Moni ärtyvästä suolesta kärsivä saa apua oireiluunsa FODMAP-ruokavaliosta. Siinä vähennetään tai karsitaan imeytymättömiä hiilihydraatteja sisältäviä ruokia, jotka lisäävät paksusuolen kaasunmuodostusta.
Ruokavaliota ei ole välttämättä tarkoitus rajoittaa pysyvästi. Kun oireet helpottavat noin kahden kolmen kuukauden jälkeen, vältettyjä ruokia aletaan palauttaa ruokavalioon oireiden sallimissa rajoissa. Kokeilut aloitetaan ruoka-aine kerrallaan syömällä pieni annos joka toinen päivä.
Vältettäviä hiilihydraatteja ovat esimerkiksi fruktaanit ja raffinoosi sekä sokerialkoholit, kuten ksylitoli, laktitoli, sorbitoli ja mannitoli. Tällaisia hiilihydraatteja on kasviksista etenkin palkokasveissa, kuten linsseissä, pavuissa ja herneissä, sekä sipulikasveissa ja kaaleissa. Sokerialkoholeilla makeutetaan muun muassa purukumia, makeisia ja leivonnaisia. Käytetyt makeutusaineet selviävät elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä. Myös laktoosi eli maitosokeri kuuluu vältettävien listalle, mutta esimerkiksi laktoosittomia maitotuotteita voi käyttää.
Jos näiden ruoka-aineiden välttäminen ei rauhoita suolta, voidaan karsia lisää mahdollisesti ongelmia aiheuttavia ruokia. Niitä ovat esimerkiksi omena, vesimeloni ja kivelliset hedelmät, kuten luumu, persikka ja mango. Sopimattomia voivat olla myös hunaja, fruktoosi ja elintarvikkeissa makeuttajana käytettävä glukoosi-fruktoosisiirappi. Runsassokerisia ja hiilihapollisia juomia voi olla syytä välttää. Pähkinöistä pistaasi- ja cashewpähkinät voivat aiheuttaa oireita, samoin kuin yli kymmenen kappaleen annokset manteleita ja hasselpähkinöitä.

Vaikka mahdollisesti poistettavien ruokien lista voi tuntua pitkältä, jäljelle jää kuitenkin vielä paljon ruoka-aineita, jotka yleensä sopivat herkkävatsaiselle. Viljoista voidaan yleensä käyttää kauran lisäksi kvinoaa, riisiä ja maissia. Myös tattari, hirssi ja speltti sopivat useimmille. Markkinoilla on nykyään myös FODMAP-ruokavalioon tarkoitettu ruisleipä. Leivistä kannattaa valita runsaskuituisia, vähintään kuusi prosenttia kuitua sisältäviä vaihtoehtoja.
Kasviksista sopivat tavallisesti esimerkiksi tomaatti, kurkku, lehtisalaatit, paprika, kesäkurpitsa, munakoiso, peruna, porkkana, lanttu ja nauris. Juurekset kannattaa kypsentää hyvin, koska se voi parantaa niiden siedettävyyttä. Keittäminen, höyryttäminen ja uunissa valmistaminen ovat herkkävatsaiselle suositeltavia kypsennysmenetelmiä.
Hedelmistä oireita eivät yleensä aiheuta esimerkiksi banaani, viinirypäleet, kiivi, hunajameloni ja sitrushedelmät. Marjoista mustikka, mansikka ja vadelma sopivat useimmille. Marjoja ja hedelmiä suositellaan syötäväksi yksi annos (noin 1,25 dl) kerrallaan. 
Laktoosittomien maitotuotteiden lisäksi voi käyttää soija-, kaura- ja riisipohjaisia juomia. Kahvin juontia saattaa olla syytä vähentää tai kokeilla olla kokonaan ilman. Sopivia juomia ovat yleensä vihreä tee, yrttijuomat sekä sitrushedelmä- ja marjamehut. Vesi on hyvä janojuoma.
Mausteiset ruoat saattavat ärsyttää herkkää vatsaa. Esimerkiksi tuoreet yrtit ovat yleensä hyvin siedettyjä.
Tietyistä maitohappobakteerikannoista voi saada helpotusta turvotukseen ja ilmavaivoihin. Saatavana on niitä sisältäviä elintarvikkeita, esimerkiksi juomia, sekä kapseleita. Apteekeissa myydään myös aterian yhteydessä otettavia ruoansulatusvalmisteita ilmavaivojen ehkäisyyn.

Asiantuntija: laillistettu ravitsemusterapeutti, Reijo Laatikainen THM, MBA. Lisää tietoa ärtyvän suolen hoidosta: www.tervevatsa.fi.

Teksti Katriina Ylönen, kuvat Fotolia

1 Kommentit:

Sari

Minua ainakin auttoi, kun aloitin runsaan liikkumisen ja syödä reilusti kuitua noin 8 vuotta sitten. Vyötäröltä kireiden vaatteiden välttäminen viimeisteli öisten kipujen poistumisen.
Välillä, kun olen elänyt "väärin", niin heti alkaa nämäkin oireet ilmestyä takaisin.

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.