Rakkaudesta lukemiseen.

Näin hallitsen kipua

Vain joka kolmas saa kipulääkityksestä jonkinlaisen avun. Vaikeinta on hyväksyä, ettei kipu poistu.

1. Tutkittu tieto tuo turvaa.

Monipuolista tietoa antavat muun muassa Terveyskirjasto.fi, kipupotilasyhdistyksen nettisivut, potilaan Käypä hoito -sivut (kaypahoito.fi), Suomen Kivuntutkimusyhdistyksen Kroonisen kivun hoito-opas ja Suomen Kipu ry:n Kroonisen kivun ensitieto-opas. Facebookin Ota kipu haltuun -sivulla on esimerkiksi tietoa tapahtumista.  

2. Uni paras lääke on.

Pidä huoli kunnon yöunista. Yksikin huonosti nukuttu yö lisää seuraavan päivän kipuherkkyyttä. 

3. Myönteinen ajattelu kantaa.

Pidä yllä myönteisyyttä, sillä se nostaa kivunsietokykyä ja edistää terveyttä moninkertaisesti. Tarkastele ajatuksiasi. Jos huomaat negatiivisuutta, mieti, miten saisit positiivisemman sävyn. Huumori ja itseironia ovat mannaa mielelle. Nauru rentouttaa. 

4. Kosketus ravitsee kehon ja mielen.

Kosketus lievittää kipua hermoston kautta ja vapauttaa oksitosiinia verenkiertoon. Hieronta helpottaa ­ahdistusta ja masennusta. Rakastelu on tunnetusti ­tehokas päänsäryn hoitomuoto.   

5. Omaa kivaa jokaiselle päivälle.

Tee joka päivä jotain sellaista, mikä tuo sinulle iloa. Tekeminen voi kestää kauemmin kuin ennen kipuja, mutta älä lannistu. 

6. Hellittämistä voi oppia.

Tutustu mielikuva- ja rentoutusharjoituksiin, joiden avulla kipua voi lievittää. Tietoisen läsnäolon menetelmät auttavat tarttumaan hetkeen ja opettavat hyväksyvää suhtautumista itseemme, tunteisiimme ja elämän tapahtumiin.
 

7. Tunteista saa puhua.

Opettele puhumaan tunteista. Ensimmäinen askel on oppia tunnistamaan omat tunteensa, kohtaamaan ne sellaisina kuin ne tulevat ja sallimaan ne itselleen.  

8. Kaverin kanssa on kivempaa.

Pidä yllä sosiaalisia suhteita. Etsi tukea potilasyhdistysten vertaistukiryhmistä tai nettikeskusteluista. 

9. Hitaasti hyvää tulee.

Anna uusille ajattelumalleille mahdollisuus.  Ensimmäinen ajatus tupakoinnin lopettamisesta, laihduttamisesta ja liikunnan aloittamisesta saattaa tuntua mahdottomalta täysremontilta. Aloita pienin askelin, vaikka kävelemällä ­kerran päivässä korttelin ympäri.    

10. Kehon ja mielen eliksiirit käyttöön.

Kokeile akupunktiota tai joogaa. Voimaannu kulttuurielämyksistä.  

11. A niin kuin armollisuus.

Kivun kanssa pärjääminen ja uusien menettelytapojen opettelu vaativat aikaa ja armollisuutta itseä kohtaan. Onnea matkaan! 

Lähde: Helena Miranda: Ota kipu haltuun (Otava 2017).    

Teksti Riitta Heimonen, kuva 123rf

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.