Rakkaudesta lukemiseen.

Milloin turvautua unilääkkeeseen?

Unilääkkeillä on sekä haittoja että hyötyjä. Professori, neurologian erikoislääkäri Markku Partinen vastaa yleisimpiin kysymyksiin.

Olen käyttänyt samaa unilääkettä viitisen vuotta muutamana iltana viikossa. Vaikuttava aine tsopikloni, ja annos on pysynyt samana (puolikas tabletti). Onko minun turvallista käyttää lääkettä edelleen?
Jos lääkkeestä ei ole haittoja, kuten päiväaikaista tokkuraisuutta tai muistin huonontumista, sen käyttöä voi jatkaa. Jos sama annos ei enää auta ja tulee tarvetta lisätä lääkkeen määrää, voi pohtia, olisiko muita, lääkkeettömiä keinoja, jotka voisivat tukea nukkumista.

Olen kokeillut lähes kaikki unilääkkeet, mutta mikään ei enää tunnu auttavan unettomuuteeni. Mitä voin tehdä?
Pitkäaikainen bentsodiatsepiinien tai niiden kaltaisten z-lääkkeiden käyttö voi johtaa jopa unettomuusoireen pahentumiseen. Kannattaa hakeutua unihäiriöiden hoitoon perehtyneen erikoislääkärin vastaanotolle, josta voi saada ohjeet unilääkekierteen purkamiseen. Lääkkeitä vähennetään asteittain ja rinnalle otetaan käyttöön lääkkeettömiä hoitokeinoja. Bentsodiatsepiinit voidaan korvata myös erittäin pienellä annoksella masennuslääkettä. Lääkeriippuvuuden purkamiseen tarvitaan asiantuntija-apua, eikä siihen pidä ryhtyä omin päin.

Olen lukenut paljon unilääkkeiden haitoista ja ahdistunut. Iäkäs äitini käyttää joka yö unilääkettä. Pitäisikö sen käyttöä yrittää vähentää?
On totta, että unilääkkeillä on paljon haittavaikutuksia, etenkin iäkkäillä. Myös yhteisvaikutukset muiden lääkkeiden kanssa on syytä ottaa huomioon. Jos äitinne vointi on muuten hyvä ja uni tulee sopivalla lääkeannoksella, syytä muutoksiin ei ole. Jos asia kuitenkin huolestuttaa, voisi olla hyvä käydä läpi äitinne terveydentila ja lääkityksen kokonaisuus geriatrin tai neurologin kanssa.

Sain lääkäriltä unettomuuteen psyykenlääkettä (doksepiini). En ole masentunut. Miksi minulle määrättiin tällaista lääkettä?
Monet antidepressantit auttavat pieninä annoksina pysymään unessa. Pieni annos doksepiiniä vaikuttaa keskushermostoon niin sanottujen histamiinikanavien kautta eli aivan eri mekanismilla kuin perinteiset unilääkkeet. Erittäin pieni annos antidepressanttia (esimerkiksi 5 mg eli puoli tablettia doksepiinia) lisää syvän unen määrää ja parantaa unen laatua. Perinteiset unilääkkeet puolestaan vähentävät syvää unta, ja siksi lääkkeillä aikaansaatu uni ei ole yhtä virkistävää kuin ”luomu-uni”. 

Kannattaako melatoniinia käyttää? En oikein koe saavani siitä apua.
Melatoniini on kehon itsensä tuottama pimeähormoni. Melatoniinivalmisteet sisältävät samaa ainetta synteettisesti valmistettuna. Niiden vaikutus on kuitenkin hyvin yksilöllinen. Joillakin valmisteet auttavat nukahtamiseen, jet lagin eli aikaerorasituksen hoitoon tai viivästyneen unirytmin palauttamiseen. Osalla taas vaikutusta ei juuri ole. 
Pitkävaikutteinen melatoniinivalmiste auttaa osalla potilaista vähentämään aamuyön heräilyä. On tärkeää ottaa melatoniinitabletti joka ilta samaan aikaan useita tunteja ennen nukkumaanmenoa, esimerkiksi kello 20–21, ja aina ennen kuin kello on 23. Melatoniini ei ole unilääke, vaan sen vaikutus perustuu kehon oman melatoniinituotannon vauhdittamiseen. Jos melatoniinia ottaa puolenyön jälkeen, se sotkee kehon omia rytmejä ja voi siten jopa huonontaa uni-valverytmiä.

Onko yrttilääkkeillä mitään tutkimuksin todennettua vaikutusta?
Esimerkiksi perinteisesti unilääkkeenä käytettyä valeriaanaa on tutkittu jonkin verran, ja sen tehosta on saatu ainakin alustavaa tieteellistä näyttöä. Sen vaikutus unen laatuun näyttäisi olevan lähellä joidenkin mietojen unilääkkeiden vaikutusta. Ongelma on, että pitkäaikaisessa käytössä valeriaana rasittaa maksaa, joten sen käytössä täytyy ainakin pitää taukoja.
Myös kamomillalla ja muilla rauhoittavilla teejuomilla voi olla rentouttavaa vaikutusta erityisesti osana rauhallisia iltarutiineja. Niistä ei ole ainakaan haittaa.
Unen edistämisen kannalta on tutkittu myös tryptofaani-nimistä aminohappoa, joka osallistuu melatoniinin tuotantoon. Sitä on muun muassa soijassa, juustossa, pavuissa ja pähkinöissä. Ongelma on määrä. Jotta tryptofaanista saadaan todistettavaa näyttöä uneen, sitä pitäisi saada ravinnosta 2 grammaa, ja niin suurien määrien syönti aiheuttaisi useimmille ihmisille vatsavaivoja. Normaali päiväannos ravinnosta on noin 900 milligrammaa.

Teksti Leeni Peltonen kuvitus Esa-Pekka Niemi 

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.