Rakkaudesta lukemiseen.

Kiminkinen vastaa: Mitä tehdä, kun puoliso kuulee olemattomia?

Jos kumppanilla on aistiharhoja, on turha ryhtyä väittelemään hänen kanssaan. Mutta milloin on syytä huolestua?

Olemme vanhempi pariskunta ja olleet avioliitossa kohta 50 vuotta. Vaimollani on monta sairautta ja paljon lääkkeitä. Muutama vuosi sitten hänellä todettiin temporaaliarteriitti, jota hoidetaan kortisonilla.
Nyt hän on alkanut kuulla olemattomia ääniä, jotka hän uskoo todeksi, vaikka yritän vakuuttaa ja selittää, että näitä ääniä ei todellisuudessa ole. Tämä aiheuttaa pahaa mieltä meille molemmille. Olisiko mitään tehtävissä asiantilan parantamiseksi? 
Huolestunut puoliso

Hienoa todeta, että elämänmittaisia parisuhteita vielä esiintyy. Mainitset vaimosi potevan ohimovaltimon tulehdusta temporaaliarteriittia, mikä on syyltään tuntematon, ohimon valtimon reumaattistyyppinen tulehdus. Se voi joskus liittyä polymyalgia rheumaticaan (kansanomaisesti lihasreuma), jossa oireina ilmenee yleensä vanhemmalla (yleisimmin 70-vuotiaalla tai iäkkäämmällä) niskahartia- ja / tai lantion / reisien seudun useimmiten nopeasti alkavaa lihassärkyä ja jäykkyyttä, mihin liittyy korostunutta aamukankeutta. 
Temporaaliarteriittiin yhdistyy usein yleisoireita kuten yleiskunnon alenemista ja lopulta ohimon alueen kipua. Tauti voi edetä hoitamattomana näkökyvyn heikkenemiseen asti. Joskus leuan seutuun syntyy kipua pureskellessa, mikä näköhäiriöiden ohella aiheutuu verenkierron hiipumisesta tulehtuneessa valtimossa (iskemia). Kudostuhoa mittaava senkka on yleensä reippaasti koholla. Diagnoosi saadaan tyypillisen taudinkuvan, ohimovaltimon tunnustelun, senkan ja valtimosta napatun koepalan perusteella. Hoitona käytetään ihmelääke kortisonia alussa tuhdein annoksin. Kortisoni pitää oireet loitolla, ja tauti parantuu pikkuhiljaa. Joskus pientä kortisoniannosta on käytettävä loppuelämän.
Mutta tätähän Sinä et varsinaisesti kysynyt, vaan huolena ovat vaimosi kuuloharhat. Kyse on ikääntymiseen silloin tällöin liittyvistä harhoista, joita voi esiintyä eri aistien alueella. Harhat esiintyvät useimmiten kapealla alueella, mikä tarkoittaa sitä, että henkilö toimii muuten aivan normaalisti. 
Väittely ei johda mihinkään, kuten olet huomannut: sairaudentuntoa ei ole, ei tule eikä sitä voi oikein tilatakaan. Tämän vuoksi hoitaminen jyräämällä on tuomittu epäonnistumaan. Liikamitoitetut pakkotoimet ovat niin ikään huono idea, sillä ne johtaisivat vain pahenevaan epäluulojen kierteeseen. Sitä paitsi hoidossa on syytä arvioida sitä, missä määrin harhat ahdistavat potilasta itseään. Jos vaiva on pieni, sitä ei tässä tapauksessa kannata tykillä ampua. 
Nuoremmalla iällä harhat voivat liittyä etenkin skitsofreniaan tai kaksisuuntaisen mielialahäiriön maniavaiheeseen. Kapea-alaisten aistiharhojen selitän aiheutuvan ikääntyvän tiedonkäsittelyjärjestelmän häiriöistä. Usein mukana on monia sairauksia – joskus sitten taas ei. Kortisoni voi pahimmillaan laukaista täysimittaisen psykoosin, mutta se tilanne on kokonaisvaltainen ja vaatii useimmiten isot lääkeannokset. Tapauksenne ei mielestäni todennäköisimmin liity kortisoniin.
Jos oire on potilasta ja kovin paljon hänen ympäristöään ahdistava, sitä voidaan hoitaa pienellä annoksella etenkin uudempia psykoosilääkkeitä. Annoksen tulee olla pieni ja sen vaikutusta on odotettava kahdesta kolmeen kuukautta.

Vastaaja: Avun maalaislääkäri Tapani Kiminkinen

 

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.