Rakkaudesta lukemiseen.

Kaktusvesi on noussut hurjaan suosioon, eikä suotta

Tavallinen hanavesi on kiistatta paras janojuoma, mutta janon voi sammuttaa muullakin tavalla, terveydestä ja trendikkyydestä tinkimättä.

Suomen kesä alkaa viimein antaa elonmerkkejä. Tavallinen hanavesi on kiistatta paras janojuoma, mutta janon voi sammuttaa muullakin tavalla, terveydestä ja trendikkyydestä tinkimättä.
Kaikkien trendien mukaan ei kuitenkaan kannata lähteä. Janonsammuttajan tärkein kriteeri on tehokas nesteytyskyky. Turhien happohyökkäysten ja ylimääräisten kalorien välttäminen on lähes yhtä tärkeää. Esimerkiksi monet mehut ja limsat sisältävät hurjat määrät sekä sokereita että kilokaloreita, jotka ovat uhka niin hampaille kuin lanteillekin.
Maailmalla kaktusvesi on noussut hurjaan suosioon, eikä suotta. Useimmat kaktusvedet eivät sisällä lisättyjä sokereita tai lisäaineita, joten ne hoitavat tehokkaasti nesteytyksen kiusaamatta muuta kehoa turhaan.
Kesällä aurinko puskee meille D-vitamiiniaan, mutta lisätehon tarpeessa voi kääntyä myös erilaisten tuunattujen vesien puoleen. 
Mineralisoitua vettä saa helposti sujauttamalla magnesiumhiutaleita veteen, ja vitamiinivajeessa B12- ja D-vitamiinisuihkeet tai -tipat ovat paikallaan. Makuun näillä ei ole vaikutusta, mutta esimerkiksi reishiuute tai ruusujuuri hoitavat senkin puolen.
Juomista on kesän lämmössä syytä tarkkailla, vaikka aivan kellontarkasti, sillä jano on huono mittari nesteytykseen. Kun jano ilmoittaa itsestään, nesteytyksellä on jo hoppu. Aikuinen tarvitsee päivittäin noin 1–1,5 litraa nesteitä, helteellä noin litran enemmän.
Lähteet: Ruohonjuuri, Avainapteekit.fi, SPR.fi

Teksti Noora Takamäki, kuva Andrejs Pidjass / Alamy / All Over Press

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.