Rakkaudesta lukemiseen.

Heräiletkö yöllä pissahätään? Kuusi keinoa päästä tavasta eroon

Kuva: iStock / Ruslan Dashinsky

Jatkuva yöheräily ja vessassa juokseminen on kiusallista ja jopa haitallista.

Kukapa ei joskus heräisi yöllä pakolliseen vessakäyntiin. Mikäli siitä kuitenkin tulee tapa, se alkaa vaikuttaa jo yöuniin ja sitä kautta muuhun jaksamiseen. Kaiken lisäksi se voi olla myös merkki vakavammasta ongelmasta. 

Periaatteessa herääminen pissalle johtuu kahdesta syystä. Joko pissaa vain on liikaa, missä tapauksessa sitä tulee vessakäynnillä runsaasti. Syynä voi olla liiallinen - tai liian myöhään ajoitettu - juominen tai lääkkeiden sivuvaikutukset. Vakavammissa tapauksissa syynä voivat olla maksa-, munuais- tai sydänongelmat. 

Toinen mahdollinen syy on se, että rakko vain kuvittelee, että se on täynnä. Tällöin virtsaa tulee pienemmällä volyymilla ja vähemmän. Näissä tapauksissa virtsarakkoa ärsyttää jokin asia, kuten tulehdus tai suurentunut eturauhanen. 

Jos haluat tietää syyn heräilyllesi, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle. On kuitenkin myös keinoja, joilla voi itse vähentää yöpissailun tarvetta.

1. Älä juo nesteitä illalla

Maalaisjärkisen ohjeen mukaan juominen kannattaa lopettaa muutama tunti ennen sänkyynmenoa. Tällöin nesteet ehtivät tulla ulos jo ennen unta. 

2. Vältä kofeiinia ja alkoholia

Kofeiini ärsyttää virtsarakkoa ja aiheuttaa tihentynyttä virtsaamistarvetta. Toki se vaikuttaa piristävänä aineena myös uneen. Alkoholi puolestaan heikentää antidiureettisen hormonin (ADH) erittymistä. ADH vähentää virtsaneritystä ja väkevöittää virtsaa. Kun sen toiminta estyy, pissaa syntyy enemmän ja vessakäyntien tarve kasvaa.

3. Ajoita lääkkeenottosi toisin

Nesteenpoistolääkkeet eli diureetit kannattaa ottaa mieluummin aamulla kuin illalla. Yöpissailua mahdollisesti lisääviä lääkkeitä ovat esimerkiksi verenpainelääkkeet, mielialalääkkeet kuten litium, antibiootit ja reseptillä määrättävät kipulääkkeet.

4. Käytä tukisukkia

Tukisukat auttavat estämään nesteiden kertymistä jalkoihin. Tällöin nesteet eivät lähde makuuasennossa liikkeelle ja imeydy verenkiertoon. Turvonneita jalkoja kannattaa myös nostella jo päivällä välillä ylös.

5. Syö vähemmän suolaa

Liiallisella suolansyönnillä on monenlaisia haittavaikutuksia, ja yölliset vessakäynnit ovat niistä yksi. Japanilaisessa tutkimuksessa koehenkilöiden suolansyönti väheni 10,7 grammasta 8 grammaan päivässä. Se vähensi yöllisten vessakäyntien määrää yhdellä. Yöllisten vessakäyntien väheneminen myös paransi selvästi koehenkilöiden elämänlaatua.

6. Kärsitkö kuorsauksesta tai uniapneasta? Tutkituta ja hoidata se

Liiallinen kuorsaus voi olla uniapnean merkki. Uniapnea taas johtaa yöllisiin heräilyihin, joiden aikana pienet pissahädän merkit saattavat saada elimistöltä liikaa huomiota. Mikäli syvä uni ei katkeilisi uniapnean vuoksi, elimistö saattaisi pystyä hyvinkin odottamaan virtsaamista aamuun. Uniapneaa voi hoitaa vaikeusasteesta riippuen nenän tukkoisuuteen puuttumalla ja painonhallinnasta ja liikunnasta huolehtimalla tai vaikeammissa tapauksissa ylipainehengityshoidolla (CPAP), uniapneakiskolla tai leikkauksella.

Lue lisää: Kysy Kiminkiseltä: Yölliset vessareissut rasittavat

Lähteet: Men's Health, European Association of Urology ja Hengitysliitto

 

 

Lisää uusi kommentti

CAPTCHA
Oheisen kysymyksen on tarkoitus estää roskaposti.